למה אנחנו לא מקשרים בין שירים לאמנים?

פעם, לא מזמן, ידענו מיד לזהות מי שר איזה שיר, מאיזה אלבום זה לקוח ובכלל היה לנו המון ידע על כל מה ששמענו. מאז, דברים התשנו. מה קרה? למה? מי מרוויח מזה ומה אנחנו יכולים לקחת איתנו?
למה אנחנו לא מקשרים בין שירים לאמנים?

״נו… איך קוראים לו? ששר את השיר הזה… וואלה? באמת זה שיר שלה? לא ידעתי…״

כמה פעמים מצאתם את עצמכם מזמזמים היטב שיר אבל פשוט לא מצליחים לקשר אותו לאמן ובטח שלא לאלבום.

זה ממש לא רק אתם! תרבות צריכת המוסיקה עברה שינוי רציני מאוד בשנים האחרונות כאשר נכנסו לזירה שירותי שמיעת מוזיקה בסטרימינג.

הפלטפורמות נותנות לנו הצרכנים הצעת ערך שאי אפשר לסרב לה –

פרסונליזציה – אלגוריתמים חכמים שלומדים אותנו ומציעים לך מוסיקה ואמנים, מבחר בלתי נגמר שזמין בכל רגע נתון אופליין ואונליין, טקסטים אינפורמטיבים, מילים, פלייליסטים, התראות על מוזיקה חדשה ואפילו רשת חברתית לשיתוף מוזיקה אחד עם השני.

הפרסונליזציה מאפשרת לוותר על העבודה המאתגרת של גילוי, איסוף ואצירת מוזיקה ומשפיעה על המעמד החברתי כשמתאפשרת ׳מומחיות מוסיקלית׳ גם בלי העבודה הקשה.

ההתאמה וההנגשה מערערת את היכולת להעריך באופן אובייקטיבי את המוסיקה מכיוון שהיא מוצעת לנו ואנחנו צרכנים יותר פאסיביים.

ויש גם את ״שאזאם״! תוך שנייה וחצי, כשפתאום מתנגן משהו גרובי שבא לנו לנצור? פותחים את האפליקציה והופ מכניסים לפלייליסט. חיים קלים.

כאן נכנסת התשובה לשאלה שאיתה פתחנו את המאמר – למה אנחנו לא מקשרים בין שירים לאמנים וכל כך קשה לנו לזכור שמות, ואלבומים?

כי פעם, כשמוסיקאי היה משחרר אלבום, היינו יושבים ושומעים את כולו מההתחלה עד הסוף, היה הרבה יותר קל לחבר את צבע הקול לאמן. יותר מזה, היינו זוכרים לצפות להוצאתו של האלבום עוד הרבה הרבה לפני.

היינו הולכים לקנות את התקליט/הדיסק פיזית כדי להאזין לו. היה צריך לזכור מה להגיד למוכר בחנות. וגם בואו, לא היה לנו כל כך הרבה מוסיקה בהישג יד.

במקרה הטוב כדי לאתר משהו ששמענו היינו *חייבים* לזכור כמה מילים מהפזמון כדי להתחיל לגשש ולחפש…

האם זה טוב או רע? התשובה היא פשוטה – זה שונה ואחר. העולם משתנה ואיתו גם תרבות צריכת המוסיקה.

ובכל זאת, אנחנו חושבים שאחת ההנאות הגדולות במוסיקה היא מלאכת הגילוי. החידוש שכל שיר מביא איתו, ההתרגשות כשיש אמן חדש שפתאום ממש נוגע בנו, סולו גיטרה שמרטיט את הלב, מתופף שגורם לנו לפרץ אנרגיה או ליין של בס שזורק אותנו למקום אחר.

מוסיקה היא הפיוז׳ן של כל כולה יחד, כל הכלים שמנגנים בהרמוניה וגם כל האנשים שעומדים מאחוריה: המפיק, המלחין, הכותב, הנגנים ועוד.

מאחורי כל יצירה יש סיפור שונה וייחודי. לדעתנו? היכרות מעט מעמיקה יותר כמו שמיעת חומרים נוספים של האמן, חיפוש מידע על הנגנית, או להבין מה עוד המפיק עשה או עם איזה עוד אמנים הוא עבד היא השלב הבא! עולם אינסופי של התלהבות ושמחה מצפה לכם 🙂

מחברת המאמר: ניצן לנדמן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.